Best of 2016 – Vadorzó hágó

Újra játszás

Egy négy évvel ezelőtti emlékhez nyúlok vissza, de nem először teszem ezt. Viszont most először írok róla és osztom meg veletek az élményt és a szépséget. Számtalan csodás hely létezik a világban, amiben örömünket lelhetjük. Hegyek, völgyek, vízesések, városok, monumentális alkotások ejtenek ámulatba. Sokszor élünk át olyan pillanatát mintha az idő is megállna körülöttünk. Ahogy bámulunk a virágzó természetre, nézzük a könnyedén úszó felhőket az égen miközben változtatják alakjukat. Mintha minden egy akciófilm lassított jelenetéhez hasonlítana. És van az érzés, amire ha rágondolsz újra és újra át akarod élni. Még egyszer és még egyszer…végtelenségig és tovább.

Vadorzó hágó panoráma

Valami ehhez hasonlót érzek én is ha rágondolok erre a kalandra. Olyan energia szabadulhatott fel bennünk azon a napon, amire nincs magyarázat és nem is lehet leírni egyetlen eddig ismert természeti törvénnyel sem. De létezik és elmondom nektek, hogy tudjátok ti is előhozni és szabadjára engedni.

Végy egy nagy kanál…

Szükségünk van hozzá egy páratlan helyre, legyen mondjuk egy útvonal a Magas-Tátrában, ami a Halastótól indul (Morskie Oko, 1406 m) és a Vadorzó-hágóig (Przełęcz pod Chłopkiem, 2307 m) tart. Közben érintve a Rysy alatt elterülő Tengerszem tavat, vagy ahogy sokan hívják Fekete tavat. Továbbá elengedhetetlen alkotóelem a tiszta nyárias időjárás.

Önmagában ez is elég lehet egy tökéletes naphoz, de esetünkben azt hiszem volt még valami más, egy fajta aktivátor, amitől igazán felejthetetlen lett ez az utazás. Ez pedig a Nevetés. A Nevetéshez pedig kell egy szuper csapat.

Vadorzó hágó csapatkép

Irodalmi szakkifejezéssel élve ez a kép „In medias res” a javából, hiszen itt már közel jártunk túránk végpontjához. Amiért mégis előrehoztam ezt a történet elmesélésében az az arcunkra van írva…

Ki korán kel…

Utunk talán első és egyetlen nehézsége a hajnali kelés volt, ami ha jól emlékszem valamikor 4 óra környékén lehetett. Tűzoltókra jellemző gyorsasággal készültem el, hogy időben odaérjek a találkozási pontra a miskolci Búza téri görög katolikus templomhoz. A túra szervezéséért óriási köszönet a Hegyre Fel Természetjáró Egyesületének, akikkel nem ez volt az első és nem is az utolsó túránk.

Megérkezett a buszunk, székfoglaló, pakolás, népszámlálás és kezdetét veszi a közel 5 órás út Miskolcról a Bialkai szénégetőhöz (Palenica Białczańska, 984 m). Útközben is akad bőven látnivaló ahogy kanyargunk hegyen völgyön keresztül amíg megérkezünk a parkolóhoz.

Bár aszfaltozott út vezet a szénégetőtől a Halastóig, azonban ezt a másfél két órás gyalogutat kizárólag csak lovas kocsival lehet lerövidíteni, más járműveknek tilos a behajtás. Mi természetesen élvezve a jó társaságot és a természetet a saját lábunkon vágtunk neki a kalandnak.

Lovaskocsival a Halastóig

Első hosszabb pihenőnk

Ezt az epizódot átugranám most kivételesen, hogy jobban lefesthessem nektek a Halastó egyedülálló látványát. Itt hosszabb időre megállt a csapatunk, így kellően megalapozva a hangulatot kihasználtuk az összes lehetőséget, amit adott számunkra a tavacska. Az első természetesen rögtön menjünk be a jéghideg vízbe.

Halastó lábáztatás

Ami mintsem tudva arról, hogy augusztus van valóban elég hideg volt. Persze azért kicsit fokoztuk a kezelést a reumás panaszainkra és térdig is belemásztunk, hogy jobbnál jobb képek készüljenek.

A második szakasz, ami a Halastavat és a Tengerszemet köti össze jócskán emelt egyet a szépség indexen. Egyrészt mert elhagytuk az aszfaltot és végre erdei ösvényen lépkedtünk tovább, másrészt a tömeg nagy részének a Halastó volt a végállomás. Végül a terep is emelkedni kezdett és a megtapasztalhattuk a zöld ötven árnyalatát a fákban, fűben, cserjékben és a vizekben.

Halastó Lengyelország

Irány a Vadorzó hágó

A Tengerszemtől jobbra a zöld jelzésen haladtunk tovább a Vadorzó hágó felé, fél szemmel mindig magunk mögé nézve. A két gleccsertó együttes látványától ugyanis szinte transzba lehetett esni. Talán ez adta a kezdő lökést arra, hogy megszállottan ugráljunk egy sziklán elkapva a legjobb pillanatot amivel, akár indulhatunk is az év természetfotósa díjért. Tudom persze ezt a díjat nem ezért osztják, viszont ennek ellenére mindenkit elkapott a láz egy egy ugrásra.

Szikla ugrás

Ebben a felfokozott állapotban jutottunk el aztán a hágóra. Meg megállva újabb tökéletes pillanatra vadászva vagy éppen azért, hogy áfonyával erősítsük az immunrendszerünket.

Szlovák áfonya

A Tengerszemtől kényelmes tempóban közel két óra alatt lehet eljutni a Vadorzó hágóra, útközben érdemes megcsodálni a panorámát a Vadorzó kilátóról is. A sokat emlegetett hágó elnevezése a leírások alapján azokról a vadorzókról kapta, akik Galíciából gyakran ezen a hágón keresztül jártak át Szentiványi gróf vadban gazdag területeire. A lelőtt vadakat itt nyúzták meg és zsigerelték ki, s a bőrükbe kötött hússal itt osontak vissza.

További különlegessége a hágónak, hogy erről a pontról egyszerre láthatjuk a Tátra szlovák és lengyel oldalának legnagyobb tavait. Valamint számos csúcsot, többek között a Kapor, a Lomnici, a Jég-völgyi, a Vörös-tavi és a Fehér-tavi csúcsot.

Vadorzó hágó

Fokozzuk kicsit a hangulatot

A hangulaton persze a visszafelé vezető úton is tudtuk tovább fokozni, amit annyira kiválóan vittünk véghez, hogy szinte teljesen elfeledkeztünk arról, hogy mások is vannak a közelünkben. Így akartak csaknem kizavarni a Halastavi menedékházból, mivel túl hangosan nevettünk miközben megkóstoltuk a helyi specialitást.

Szlovák specialitás

Újra átélve ezt a napot, bátran merem ajánlani mindenkinek ezt az útvonalat. Igazán nagy élményben lesz részünk. Kisebb csoportok esetén talán érdemes lehet két vagy három napra bontani a túránkat, hiszen a teljes távolság oda-vissza összesen 30 km, amihez 1380 méter szintemelkedés párosul. Vagy választhatjuk a lovas kocsit a parkolótól a Halastóig, ezzel oda-vissza több mint 16 kilométert is spórolhatunk, amennyiben mégis egy nap áll a rendelkezésünkre.

Sajnálatos módon a járvány sokak tervét keresztülhúzta. Bízom benne, hogy idén még sok kalandban lesz részünk. Erőt, egészséget addig is!

Ha tetszett a cikk kérlek látogass el a facebook oldalamra és nyomj egy lájkot. Így nem maradsz le a legújabb kalandokról. https://www.facebook.com/belifesome/

Út egy minőségi élethez

Olvastad már?

Megjelent a legújabb kiskönyvem!

Hasznos gondolatokkal és útmutatással egy minőségi élethez.

Kattints a képre és vidd el ingyen most!

Megjegyzés hozzáfűzése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük